Air Traffic Control
Air Traffic Control, of ATC, wordt gevormd door een groep luchtverkeersleiders, die in hun controlegebied het vliegverkeer begeleidt. Vliegtuigen moeten voldoende afstand tot elkaar houden en langs vaste “highways” van A naar B vliegen. Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie. Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.
Er is een aantal mogelijkheden tot communiceren; van de verkeersleiding naar een vliegtuig, van het vliegtuig naar de verkeersleiding, en van een vliegtuig naar andere vliegtuigen. De verkeersleiding is onderverdeeld in een aantal verschillende verkeersleiders met elk zijn eigen gebied en zijn eigen frequentie.
Ground
Dit is de verkeersleider die toestemming geeft om terug geduwd te worden vanaf de gate en die alle bewegingen op het vliegveld bestuurt. Hij geeft elk vliegtuig precies de route op van het platform naar de startbaan, of van de baan naar de gate van de bestemming.
Tower
De “Tower” geeft toestemming om op te stijgen en om te landen en regelt alle bewegingen op de startbaan en alles vlak voor de landingsbaan bij de landing.
Departure
Net na het opstijgen geeft “Tower” je door aan “Departure”. Deze verkeersleider regelt het verkeer in een bepaalde straal rond het vliegveld. De uitgaande vluchten hebben te maken met “Departure” de inkomende met “Approach”.
ATC station
“Departure” handelt je af naar een groot Air Traffic Control Center. Het gebied van dit station is veel groter en omvat ook de “high altitude highways” (snelwegen in de lucht op grote hoogte). Bij een lange vlucht, word je van ene ATC naar het volgende ATC overgedragen.
Approach
Als je in de buurt van je bestemming bent, moet je contact opnemen met de verkeersleider die je nadering organiseert. Hij zorgt ervoor dat je een daalpad krijgt in het verlengde van de landingsbaan, met voldoende afstand tussen alle vliegtuigen in die route. Hij handelt je af naar “Tower”. Als je geland bent ga je weer over naar “Ground”, die je vertelt hoe je bij de gate moet komen.
Standaardwoorden gebruik
Bij luchtvaartcommunicatie worden de volgende standaardwoorden gebruikt
Term | Uitspraak | Betekenis |
Negative | Nè-ga-tif | Nee, niet (ontkenning) |
Affirm | Ee-firm | Ja (bevestiging) |
Unable | Un-Eebel | Kan niet, mag niet, wil niet |
Wilco | Wil-ko | Ik zal dat doen. Wilco betekent: Ik begrijp het bericht en zal het uitvoeren. |
Standby | Stend-bij | Wacht (niet op reageren, ik ben bezig) |
Roger | Rot-sjer | Ik heb je bericht ontvangen |
Say again | Zee-a-gên | Herhaal bericht |
Confirm | Kon-furm | Kun je bevestigen dat..? |
How do you read | Hoe goed kun je me verstaan (zie uitleg hieronder) | |
Radio check | Kun je bevestigen dat mijn radio goed werkt? | |
Acknowledge | Ek-nolledsj | Laat me weten dat je dit bericht ontvangen en begrepen hebt |
Cleared to | Kleerd toe | Geklaard om.. (toestemming om) |
Recleared | Rie-kleerd | Klaring gewijzigd, je nieuwe klaring is… |
Approved | Ap-proeft | Je hebt toestemming |
Maintain | Meen-teen | Ga door met de afgesproken klaring (Vb.: “Maintain speed …”) |
Cancel | Ken-sel | Annuleer de eerder gegeven klaring |
Correction | Korrektsjon | Ik heb het fout gezegd, het juiste bericht is…. |
Disregard | Dis-rie-gaard | Negeer mijn bericht en beschouw als niet verzonden |
Contact | Kon-tekt | Neem contact op met |
Monitor | Monnie-tor | Luister de volgende frequentie uit, maar neem geen contact op |
Break break | breek breek | Dit is een bericht aan een tweede station, het is druk |
Break | breek | Nu komt het tweede deel van mijn bericht |
Read back | Riet-bek | Herhaal alles van mijn bericht exact zoals ontvangen |
Testprocedure
Scale | Readibility | Betekenis |
1 | Read you one | niet te verstaan |
2 | Read you two | zo nu en dan te verstaan |
3 | Read you tree | verstaanbaar, maar met moeite |
4 | Read you four | verstaanbaar |
5 | Read you five | perfect te verstaan |
Internationale alfabet (ICAO)
Net als bij radiotelefonie is het alfabet in de luchtvaart ook exact voorgeschreven.
Spelling | Uitspraak | Spelling | Uitspraak | ||
A | ALFA | AL-FA | N | NOVEMBER | NO-VEM-BER |
B | BRAVO | BRA-VO | O | OSCAR | OS-CAR |
C | CHARLIE | CHAR-LIE | P | PAPA | PA-PA |
D | DELTA | DEL-TA | Q | QUEBEC | KEH-BECK |
E | ECHO | É-KO | R | ROMEO | RO-ME-O |
F | FOXTROT | FOX-TROT | S | SIERRA | SEE-AIR-RA |
G | GOLF | GOLF | T | TANGO | TENG-GO |
H | HOTEL | HO-TEL | U | UNIFORM | YOU-NI-FORM |
I | INDIA | IN-DIA | V | VICTOR | VIK-TOR |
J | JULIETT | DJOE-LIET | W | WHISKY | WIS-KIE |
K | KILO | KI-LO | X | X-RAY | EKS-RAY |
L | LIMA | LI-MA | Y | YANKEE | JENG-KEY |
M | MIKE | MAAIK | Z | ZULU | ZOE-LOE |
Cijfers en getallen
Cijfer | uitspraak | voorbeeld | ||
0 | ZERO | SIRRO | , | DECIMAL |
1 | ONE | 30 | TREE ZERO | |
2 | TWO | 75 | SEVEN FIFE | |
3 | TREE | 100 | ONE HUNDRED | |
4 | FOUR | FOU-ER | 1000 | ONE TOUSAND |
5 | FIVE | PH-751 | PAPA HOTEL SEVEN FIVE ONE | |
6 | SIX | FL 95 | FLIGHT LEVEL NINER FIVE | |
7 | SEVEN | 090° | HEADING ZERO NINER ZERO | |
8 | EIGHT | SQUAWK 7000 | SQUAWK SEVEN ZERO ZERO ZERO | |
9 | NINER | NEI-NER | 123.35 | ONE TWO TREE DECIMAL TREE FIVE |