In Nederland worden dagelijks traumahelikopters ingezet (Life Liners). De belangrijkste reden om een traumahelikopter in te zetten is om een Mobiel Medisch Team zo snel mogelijk naar de plaats van bestemming te vervoeren, waar spoedeisende, specialistische, medische hulp nodig is. Het Mobiel Medisch Team bestaat uit een arts, verpleegkundige en een piloot.
De traumahelikopter is geen vervanging van de reguliere ambulance, maar is een aanvulling op de reguliere ambulancezorg.
Een traumahelikopter kan op 3 manieren worden ingezet:
Primaire inzet
Op basis van de melding die de centralist van de Meldkamer Ambulance (MKA) binnenkrijgt via een 112-oproep bepaalt de centralist dat het MMT wordt ingezet.
Criteria:
- grootschalige ongevallen
- trein- of vliegtuigongevallen (inclusief aanrijding door trein)
- ongeval met meer dan één slachtoffer waarvan één overleden
- uit voertuig geslingerd
- aanrijding voetganger/fietser/motor met meer dan 30 km/uur
- ongeval waarbij slachtoffer is overreden (kinderen) door auto
- ongeval met beknelling (verkeer/bedrijf)
- val van hoogte (> vijf meter)
- verdrinking (incl. onder het ijs geraakt)
- bedelving incl. hoofd en/of borst
- ontploffing
- ongeval met elektriciteit of blikseminslag
- ongeval met blootstelling aan giftige stoffen
- brand met rookvergiftiging/inhalatietrauma
- ernstige brandwonden > 15% of 10% in combinatie met andere letsels
- acuut bedreigde ademweg (hoofd/halstrauma, oedeem, opzwelling (allergie), corpus alienum (vreemd voorwerp in lichaamsdeel))
- traumatische dwarslaesie
- thoraxtrauma met respiratoire insufficiëntie
- penetrerend letsel schedel, thorax of abdomen (buik) (oa schot/steekwonden)
- open fracturen/crushletsel van bekken, bovenbeen of wervelkolom
- traumatische amputatie (gedeelte) arm of been
- niet te stelpen bloedingen met (dreigende) shock
- auto te water
- op basis van traumascore RTS<12 (Revised Trauma Score) en of GCS<9 of PTS (Pediatric TraumScore) = <10
Secundaire inzet
Criteria:
- bedreigde ademweg en/of ademhaling
- bedreigde bloedcirculatie
- bedreigd bewustzijn
- direct benodigde amputatie of indicatie tot amputatie van een ledemaat
Daarnaast kennen we ook de Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB). Dit protocol treedt in werking (afhankelijk van de regio) vanaf 10 tot 30 slachtoffers. Een OvD-G (Officier van Dienst-Geneeskundig) kan ook in andere situaties doen besluiten het GGB te activeren, dit kan op basis van verwachtte letsels of uit voorzorg.
Uitzonderlijke inzetten komen ook voor, zoals tijdens de Corona Crisis waar vervoer van IC slachtoffers tussen ziekenhuizen aan de orde is.
Standplaats en regio’s
Afkomst | Amsterdam | Rotterdam | Nijmegen | Groningen |
Life-Liner | 1 | 2 | 3 | 4 |
Standplaats | Heliport Hornweg Amsterdam | Vliegveld Rotterdam / The Heague | Vliegbasis Volkel | Vliegveld Eelde |
Primaire regio’s | Noord-Holland, Noord-Utrecht en Flevoland. | Zeeland, Zuid-Holland, West-Noord-Brabant en Zuidwest-Utrecht. | Zuid- en Oost-Noord-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg, Zuidoost-Utrecht | Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) |
Eigenaar | ANWB | ANWB | ANWB | ANWB |
Squawk code | 6221 | 6222 | 6223 | 6224 |
Capcode | 0120901 | 1420059 | 0923993 | |
Roepnummer | 13-901 auto 13-991 heli | 17-902 auto 17-992 heli | 08-903 auto 08-993 heli | 01-904 auto 01-994 heli |
Registratie | Type | Afkorting / opmerking | ADS-B ICAO |
PH-MAA | Eurocopter EC135 T2+ | Medical Air Assistance | 4844c2 |
PH-HVB | Eurocopter EC135 T2+ | Hulp van boven | 484b58 |
PH-OOP | Airbus heli H-145 (Wadden) | Hoop | 4853e2 |
PH-HOW | Airbus heli H-145 (Wadden) | Hulp over Wadden | 4853f6 |
PH-TTR | Airbus heli H-135 P3 | To the Rescue | 4857b3 |
PH-DOC | Airbus heli H-135 P3 | Doctor | 485e49 |
PH-LLN | Airbus heli H-135 P3 | Life Liner NL | 48605b |
PH-UMC | Airbus heli H-135 P3 | Univ. Medisch Centrum | 48605c |
F-GSMU F-GMON | Airbus heli EC135 T1 Airbus heli EC135 T1 per 10/9/24 | (onderhoud na defect) (MUG heli Brugge) | 394994 3931cd |
De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Eelde) zijn sinds 2011 rondom de klok inzetbaar, mits het weer het toestaat. Anders wordt gebruikgemaakt van het MMT-voertuig. Tijdens de Corona Crisis (2020/2021) zijn de tijdelijke Lifeliners 5 en 6 (wadden heli’s) gebruik t.b.v. IC vervoer tussen ziekenhuizen.
Mobiele Urgentie Groep uit Vlaanderen
Voor de regio Zeeuws-Vlaanderen kan ook gebruik worden gemaakt van de MUG heli (Mobiele Urgentie Groep) uit Brugge. Vanuit Vlaamse ziekenhuizen langs de landgrens is er ook het MUG voertuig dat regelmatig wordt ingezet in Zeeuws-Vlaanderen.
De MUG heli vliegt vanuit het Sint-Jan ziekenhuis (Brugge) voor West- en Oost-Vlaanderen evenals Zeeuws-Vlaanderen met de F-GSMU, (tijdelijk sinds 10-09-24 met F-GMON) meekijken via ADS-B klik hier Informatie over de MUG (IMDH) klik hier
Frequenties
De life-liners in de Deltaregio zijn o.a. te horen op de frequenties 124.300 MHz en 132.350 MHz. Hierbij ligt de scheiding op de Oosterschelde: Amsterdam Info (124.300 MHz) bediend het lage vliegverkeer ten noorden van Noord-Beveland en Tholen. Dutch Mil (132.350 MHz) bediend het lage vliegverkeer voor de Walcherse kust, midden Zeeland, Zeeuws-Vlaanderen en verder naar Brabant.
Voor meer info klik hier.