Extra marifoonkanaal na ramp MSC Zoe


Schepen die in de twee vaargeulen boven de Waddeneilanden op de Noordzee willen varen, moeten zich voortaan melden bij een nieuwe verkeersbegeleiding bij de marine.

De maatregel is een direct gevolg van de ramp met de MSC Zoe begin 2019.

De lading van 342 containers belandde toen voor een groot deel op de kust van de Waddeneilanden en het Friese vaste land. Uit een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid kwamen een aantal aanbevelingen.

Eén daarvan is het instellen van actieve verkeersbegeleiding in Den Helder, zodat schepen bij onstuimig weer het advies kunnen krijgen om verder weg te varen van de Waddeneilanden. Niet over de zuidelijke, maar de noordelijke vaarroute.

Die adviezen kregen containerschepen nu ook al op hun navigatieapparatuur van de kustwacht. Daar komt deze verkeersbegeleiding nog bij.

Hoofd verkeersdienst in Den Helder is Jeroen Lemmen, ‘luitenant ter zee, tweede klasse, oudste categorie’, van de marine.

“Omdat het een tweetrapsraket is van zowel de kustwacht als wij, is het eigenlijk nog dwingender voor een gezagvoerder van een containerschip”, legt Lemmen uit.

“Zo van: ik ben nu twee keer gewaarschuwd, misschien is het verstandig om de noordelijke route te pakken.”

Lees het artikel verder via Omroep Friesland

error: Content is protected !!